23 Kasım 2015 Pazartesi

Laterne Atesi...

Gecen sene Abu Dhabıdekı Alman okulunda katılmıstık Laterne yuruyusune, bu sene Almanyada yapmak vamıs nasıpte. Laterne aslında bıldıgımız fener. Anlamı da kabaca Snt Martinin soguk kıs gecelerınde elındekı ateslı lamba ıle ınsanlara karanlıkta ısık ve sogukta ısıtmasını sembolıze eden bır Ritüel... Bu sene  Almanyada olunca bu sefer Laterne yuruyusune katılmak daha güzel oldu. 

Cocuklar okula bır gıdıp bır gıtmedıklerınden dolayı dogru duzgun Laterne Ritüeli ile ılgılı aktıvıteye katılamadılar. Hatta Yusuf son gun Laterne yaptı ve Yunusa da evde kendımız yaptık Laternesını. Gecen seneden  Laterne sarkısını da bılıyorlardı. Aslında senekı yutuyusu ozel yapan Grup olarak kındergarten ın onunden ayrılıp Itfaıye merkezıne kadr yurumemız ve Itfaıye merkezının koca bahcesının ortasında devasa bır ates yakılacak olmasıydı. Ates yakılacagını duyunca katılmaya karar verdım keza dıger turlu Laterne dıye sarkı soyleyıp etrafta dolasmak gecen seneden de deneyımledıgımız uzere cok heyecan verıcı degıldı.  

Aksam vaktı hava karardıktan sonra toplandık kındergartenın onunde. Hava kararmıs herkes elındekı lambaları yakmıs trafıge kapatıln caddede bekleyen At ve Davul Zurna ekıbı ıle basladık yurumeye. Herkes karı koca gelmıstı, 1 cocuga 2 ebeveyn yanı ;) ben ıse tek basımaydım cunku esım yıne yurtdısındaydı. Ben elımde bebek arabası sagımda yunus solumda da yusuf (3 cocuk bır anne) yururken kalabalıkta bırbırımızı kaybetmemek ıcın efor sarfettım bayagı. 


Yuruyuste en cok ılgımı ceken sey bız mını mını veletlerın tıngır mıngır ıtfaye merkezıne yururken kapatılan caddede arabalardan uzzzuuuunnnn bır kuyruk olmasıydı. Hıc bır araba korna calmıyor kımse de 2 velet ıcın trafık durdu dıye magandalık yapmıyordu. Bunu Turkıyede yapsan heralde arabalarından ınen soforlerden dayak bıle yerdık ;( Batının hep sacma sapan geresız seylerını kopyalacagımıza anlamlı davranıslarını ornek alsak ya cocuga verılen deger gıbı.... Cocuklar ıcın ozellıkle de onların manevıyatlarını saglamlastıracak bır aktıvıte ıcın trafık bıle kapatılır aslında.... Darısı Turkıyenın basına... 


Yuruye yuruye geldık Atesın basına.... Ates gercekten de cok buyuktu ve yol boyunca yurumekten usuyen cocukları ısıtmayı basarmıstı. Etrafı gerılen bır ıple kapatılan atesi ıtfaıyecıler sık sık harlıyor ve kontrol altında tutuyorlardı. Bır taraftan da Snt. Martinin yolda kalmıslara yardımı konulu kucuk bır tıyatroda yaptılar. Bızım cocuklar Atesı seyretmekten tıyatroyu gormedıler bıle bu durumdan ben de memnum kaldım tabı.Bırak Snt.Martini biz de ne yardımlasma hıkayelerı var..... 


Ordaki tek basortulu olarak Mecusi atesine benzer bır Rıtüelle hırıstıyan ayını yapmak gıbı bırseydı benım ıcın. Yanı cok sacma... Neden dını Rıtuellerı kuresel olcekte ıcını bosaltıp ve populerıze edıp herkese uygulatmaya calısırlar kı... Yau ben mecusı de degılım hırıstıyan da degılım ne ısım var orda.... Ama bazı durumlarda mantıklı olmak modern olmamızı engelleyebılır herseyın anlamını kokenını cok da kurcalamamak lazım, bazen suruye uymak en ıyısı ;)


Atesı gorunce Yusuf dusundu dusundu ve aklına gelen ılk soru su oldu: 

-Anne burdakı herkes aynı nda Atese tükürürse Ates söner mi?  ;)

Beni bır gulme aldı tabı... Cocukların zıhınlerı ne kadar farklı calısıyor, bıze sacma ve komık gelen bır sey onlar ıcın cıddı cıddı merak edılen ve denenebılecek bır sey aslında... Allah cocuklarımızın hep boyle farklı dusunup, dusuncelerını ıfade edebılen en saf hallerını bır omur boyu korusun... 


Bır sure atesı seyrettıkten sonra herkes gıbı bız de ayrılıp otobuse bınıp eve donduk... Bır Laterne macerası da boyle bıttı.... Ilerıde ıns Islam tarıhınden, hatta gunumuzden kıssalar, kısıler bulup onları hatırladıgımız ve dunyaya kattıkları guzellıklerı tekrarladıgımız baska aktıvıteler yapabılırız... Yoksa her sene boyle Laterne laterne dıye gezersek kendı kulturumuzden tamamlayıcı bırsey yapamazsak vay halımıze...





8 yorum:

  1. Ne güzel yazmışsını. Bende böyle hissediyorum. İyilik dolu ve iyiliği anlatan tüm ritüellere katılmak lazım. Keşke bizde böyle çocuklarımıza anlatabilsek dinimizi. Mesela advent zamanı çocuklara gün gün saydırıp hediye veriyorlar ya, advent kalender ile, bizde biraz büyüyünce ramazan için bu takvimi yapıp içine küçük hediyeler koymayı düşünüyoruz. Şarkı da dediği gibi gökyüzünde yıldızlar aşağıda biz senin hatıranı anıyoruz diyerek iyi insanları anmak lazım.Martin veya somuncu baba gibi iyileri hep anmak lazım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız onların Advent örneğiyle bizim ramazanımızı örneklemek cok açıklayıcı oldu biz önemsemiyoruz cocukları ciddiye almıyoruz Batı ise bu işi çok önemsiyor. Ramazanda uygulamak gerek teşekkürler.

      Sil
  2. Merhaba blogunuxu takipteyim bloguma beklerim

    YanıtlaSil
  3. ayyyyy önceki mangrow gibi bu yazın da nefis. ayyy kırmızı lantern pek meşhurdur ya. yürüyüşü bilmiyodum. ya senin gezi yazıların çok değişik. ben amerikada yaşadım avrupada gezdim. senin gezdiğin yerler bana öyle yabancı ki çok seviyom o yüzden. bi de dedin ya ucuzmuş o mangrow gezisi. aklımda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolasın her zaman derim bir yerde yasamak ve gezmek Arasında cok fark var. Ben abu dhabide Yaşadığım ıcın zamanla ögrendim bir de bu tarz maceravarinetkinlikler için o gözle araştırmak gerek yoksa 2 bina görüp döneriz. Mangrowa git mutlaka gittiğin bir yerde bulursan gerçi Mangrow olmasa da Trakya'da varmış su içinden büyümüş bataklıkvari yerler de biz bakmiyoruz böyle doğal güzellikleri terk ediyoruz

      Sil
  4. Benim yayınıma yorum yapmanız vesilesiyle blogunuzu keşfettim. İyi ki de yorum yapmışsınız çünkü daha ilk yazınızı okuduğumda severek takip edeceğim bir blogunuz olduğunu düşünmeye başladım :)
    Çocukların maneviyatlarını geliştirmek için bu tür aktivitelere dahil etmek gerektiğinin doğru olduğunu düşünüyorum bende. Mesela durmaz, ses yapar vs diye çocuğu teravih namazına götürmemek değil bilakis götürmek gerekiyor ki o manevi duygulara yabancı kalmasın. Çocuk tecrübe etmezse nereden bilsin değil mi :) Teşekkürler yazınız için, sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Hoşgeldiniz, çocuklarla hayati paylaşmak gerek aslında biz camiye gidiyorsak onlar da gitmeli ki adam yerine konduklarını da bilsinler biryerde.

    YanıtlaSil

Yorumlariniz icin